Friday, January 22, 2010

Belmondo enfin récompensé par la critique...hollywoodienne !

Ce fut une fierté pour nous Français d'accueillir Jean-Paul Belmondo à Los Angeles. Et ce fut pour moi un vrai plaisir de le réunir autour de la même table avec son complice de toujours, Charles Gerard, l'acteur fétiche de Claude Lelouch, avec qui Belmondo tourna dans pas moins de six films : L'incorrigible, le corps de mon ennemi, l'animal, Flic ou voyou, Le guignolo, et enfin Un homme et son chien), et Jacqueline Bisset, avec qui il tourna dans l'inoubliable Le Magnifique.

Etait aussi présent Johnny, son ami, avec qui il partage deux caractéristiques rares : ils sont sans aucun doute les deux stars les plus populaires de France de ces cinquante dernières années, et, paradoxe apparent, ils ont tous deux tourné pour Jean-Luc Godard, le complexe réalisateur, emblématique de la Nouvelle Vague, tant révérée à Hollywood. Egalement témoin de la scène, Elsa Zylberstein, dont le talent est apprécié à Hollywood depuis son Modigliani, avec Andy Garcia, et I've loved you so long, avec Kristin Scott Thomas.
Et ce fut un moment inoubliable et paradoxal que celui où les membres de la Los Angeles Film Critics Association (LAFCA) lui remirent un Prix pour l'ensemble de son oeuvre. Inoubliable car il est rare que la critique ait félicité Belmondo. Paradoxal, car il aura fallu attendre la critique hollywoodienne pour que cette injustice soit réparée. Mais comme je le répète souvent : les idées d'aujourd'hui en Californie sont les idées de demain dans le reste du monde. Rien n'est donc perdu, mais il n'est que temps que la France rende l'hommage que mérite celui qui, tout au long de ses 82 films, aura joué tout incarné, des voyoux aux hommes d'église (Léon Morin, prêtre, de Melville), et tourné avec les plus grands : Marcel Carné, Godard, Resnais, Truffaut, Louis Malle, Jean Becker, Lelouch, Marcel Ophuls, Jean-Pierre Melville, Mar Allegret, Henri Verneuil, Philippe Labro, Jean-Paul Rappeneau, Jacques Deray, Vittorio de Sica, Sergio Corbucci, René Clément, Agnès Varda, jusqu'à Patrice Lecomte et Cédric Klapisch. Bref, il est à lui tout seul l'histoire du cinéma français.
A noter, au cours du montage qui tentait ce soir-là de donner une idée de son immense carrière, cette scène incroyable tirée du film de Claude Lelouch Un homme qui me plaît (1969), avec des talents aussi divers qu'Annie Girardot, Farrah Fawcett et Marcel Bozzuffi : arrêté par un policier américain qui lui demande "Are you a foreigner, "Henri"-Belmondo lui répond : "No, I'm French !".


Je vous renvoie à ce que lui a dit ce soir-là John Powers, le célèbre critique américain : "there are stars and there are stars. (...) the incomparable French actor Jean-Paul Belmondo, a man so globally iconic that over the years, he’s been spoofed on Get Smart, had his face borrowed for Japanese manga heroes, and been celebrated by the new Swedish rock duo jj (band), whose singer croons to her ex-lover, “You smoke like a young Belmondo". He’s a god in France. The timing of the award could hardly have been better. In a few weeks, it will be the fiftieth anniversary of one of the greatest and most influential films ever made, Jean-Luc Godard’s Breathless, the trumpet blast that announced the French New Wave, perhaps the greatest flowering of cinematic talent in movie history—certainly the greatest flowering that wasn’t blessed with Hollywood money. Breathless announced another arrival, too. It made a star of its dazzling 26-year-old lead actor, instantly transforming Belmondo into the international face of the New Wave. And what a face! That battler’s nose. Those cushiony lips, so perfect for smooching and puffing Gauloises. Those eyes that could be sexy or ironic or, if necessary, utterly opaque. I grew up in the Midwest, and I remember being just a kid when I first saw Belmondo’s face in a magazine. Although I wouldn’t see one of his movies for another ten years, his features were already seared in my memory. I would have recognized him anywhere. But Belmondo wasn’t just an unforgettable face. The man could really act. He’s always been sought out by great directors, and it’s easy to see why. He could do whatever you needed him to do—swashbuckle like Douglas Fairbanks, charm women with silliness like Cary Grant, or exude the effortless virility of Robert Mitchum. He could play a gangster or a cop, an honorable priest or an ambiguous sort who may be a partner in crime—or an informer, a doulos. And Belmondo wasn’t just a great actor. He was a great movie star—the biggest French star of the last half century. Critics have a bad habit of underestimating the talent and charisma that it takes to carry movie after movie. But audiences do not. In France, people would go to the cinema hardly caring what the film itself was about—the whole point was to watch Belmondo. And he got them to do it year after year. (If you think that’s easy to pull off, ask Kevin Costner.) Belmondo seemed to have a direct line to people’s fantasies. The pinnacle of Gallic cool, he was the man whom women wanted to sleep with. He was the man who other men wanted to be. Ironically, it is precisely this popular appeal that kept him from winning many acting honors. When it comes time to give awards, voters too often want actors to prove how hard they’re working—to remind everyone that they’re killing themselves to do something special and difficult. (This explains why Roberto Benigni has more Best Actor Oscars than Grant and Mitchum and Jeff Bridges combined.) Bursting with joie de vivre, Belmondo always knew that the real trick is to make even hard things look easy." Je peux témoigner que lorsqu'avec quelques mots simples, Bebel a accepté son Prix, la salle entière est tombée à ses pieds, à bout de souffle...

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